Info Leden

Scouting St. Martinus ligt in het dorpje Mechelen van de Zuid-Limburgse Heuvelland gemeente Gulpen-Wittem op een steenworp afstand van België en Duitsland. Het is de enige scouting groep van de gemeente en de grootste van de regio.

De groep is onderverdeeld in verschillende speltakken zoals; Bevers, Welpen, Kabouters, Gidsen, Verkenners, Explorers, Roverscouts en Pivo’s.
Daarnaast heeft de groep een Berging. Dit is een groepje mensen dat zich bezig houdt met onderhoudt van materieel en gebouw en levert tevens facilitaire ondersteuning aan de groep. Naast de Berging zijn er nog de Stam+ (groep oudere jongeren en enkele leiding) en een getraind en goed uitgerust Klimteam. Verder in deze website kunt u meer lezen over de individuele onderdelen van Scouting St. Martinus.

Ieder jaar gaan diverse speltakken een of meerder weekendjes weg. De kleinsten gaan meestal naar een accommodatie elders en de Verkenners, Gidsen en Explorers gaan meestal met rugzak, slaapzak en kookgerei op trektocht in binnen- of buitenland.
Een keer per jaar gaan de meeste speltakken een week op gezamelijk Zomerkamp. De Explorers zoeken het wat verder op en gaan onder begeleiding naar bijv. Luxemburg, Friesland en in 2008 zelfs naar Kandersteg in Zwitserland. De Pivo’s verkennen de wereld geheel zelfstandig en trekken door Europa of verder.

Financieel is de groep afhankelijk van de Contributies, subsidies en niet te vergeten van giften vanuit het bedrijfsleven of particulieren die St. Martinus een warm hart toe dragen. De groep is ingeschreven bij Scouting Nederland en als zodanig lid van Scouting Limburg en de Regio Parkstad Limburg. Voortvloeiende uit het lidmaatschap bij Scouting Nederland is ieder lid volledig verzekerd tegen ongevallen in binnen en buitenland tijdens scouting bijeenkomsten / verblijven. Deze verzekering is uitgebreider dan de standaard WA/ongevallen verzekering voor particulieren.

Ons gebouw is ruim van opzet en ligt vrijstaand op een ruim terrein dat vele mogelijkheden biedt aan zowel onze eigen groep als bezoekende groepen. Het gebouw wordt tevens verhuurd aan uitsluitend Scouting en Jong Nederland die willen verblijven in het Zuid-Limburgse Heuvelland en de grensstreek.